Skip to content

Undercover marketing in de praktijk

Undercover marketing wordt ook wel stealthmarketing of buzzmarketing genoemd. De kern van deze vorm van marketing ligt in de wijze van benadering. Bij undercover marketing is het de bedoeling dat je er klanten mee aantrekt zonder dat ze er van bewust zijn dat er sprake is van marketing.

Influencers

Een veelvoorkomende manier om deze vorm van marketing toe te passen is door gebruik te maken van influencers. Hun volgers kijken tegen ze op en dat kun je inzetten. Hierbij is het de bedoeling dat het niet op de voorgrond staat dat dit om undercover marketing gaat. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de influencer het product niet aanprijst met een verkooppraatje, maar het laat opvallen door het product er gewoon te laten zijn. 

 

Een influencer kan door middel van samples ook nog zijn/haar mede-influencers bereiken. Op deze manier gaat het om laagdrempelige verspreiding van een product, waardoor er op basis van positieve ervaring een groeiende klantenkring ontstaat. 

Product placement

Een ander voorbeeld van undercover marketing is product placement. Hierbij worden producten betrokken in films, TV-shows en overige grote mediakanalen. Deze zijn effectief, doordat je het product in gebruik ziet zonder dat het als schreeuwende advertising over komt. Het komt – net als via een influencer – casual over op potentiële klanten.

 

Waarom undercover marketing interessant is

Voor MKB’ers kan deze vorm van marketing interessant zijn door de lage kosten en hoge effectiviteit. Het genereert een mond-tot-mondreclame, wat vertrouwen wekt en waar oprechte meningen aan vast zitten.

 

Ook voor grote bedrijven is dit een interessante investering. Zo kan een autodealer een bekend persoon een kleur voertuig al aanbieden voor dit op de markt is. Dit trekt al de aandacht en wanneer de kleur dan daadwerkelijk beschikbaar is voor het publiek is de interesse al gewekt bij potentiële klanten.

 

Nederlandse Reclame Code

In Nederland moeten bedrijven zich houden aan de Nederlandse Reclame Code. Zo staat hierin beschreven dat wanneer je een influencer inzet, dit gaat om reclame. Bij televisie geldt hetzeltde. Als een serie product placement bevat, dan moet dit helder worden vermeld zodat de kijker zich er van bewust is en er geen ruimte is voor verleiding. Wil je werken met deze vorm van marketing? Lees je dan goed in op de Nederlandse Reclame Code en Reclamecode Social Media & Influencer Marketing.

 

Sales Marketing Group kan je helpen

Kan je ondersteuning gebruiken? Neem dan contact met ons op!

Facebook
Twitter
LinkedIn