De Inspire & Connect van 12 februari 2020 was weer één groot succes. Opnieuw kwamen we in Fletcher De Kalkovens in Huizen samen met rond de 80 professionals in marketing, sales en recruitment. Buiten was het typisch februari, maar voor wie het ongure weer trotseerde stond de stamppot al klaar en werden we nogal letterlijk warm ontvangen. Naast de vele bekende gezichten waren er ook veel nieuwe deelnemers en zo ontstonden meteen al weer veel nieuwe contacten. Wellicht moeten we bij deze Inspire & Connect ‘één groot succes’ vervangen voor drie successen. Er was ditmaal namelijk de keuze uit maar liefst drie inspirerende sessies.
Sales – Op zoek naar je ideale klant
In de voorstelronde kon Saul Janssen het weer eens niet binnen de verplichte 10 seconden houden, want sympathieke sales tijgers ouwehoeren makkelijk. Maar in de roundtable sessie toonde hij zich vooral een uitstekend luisteraar en misschien is juist dat wel de essentie van sterke sales. We mochten benoemen wat we willen leren op sales gebied. Het vraagstuk ‘wie zie je als je ideale klant’ stond daarbij centraal. Verbazend eigenlijk hoeveel ondernemers en aspirant ondernemers daar geen goed antwoord op kunnen formuleren. Zo stonden we direct op scherp en ontstond een mooie discussie rondom sales. Het is gewoon kneiterhard werken, aldus Saul. Maar veel ervan is gelukkig al heel dichtbij ons. Zoals connecties opbouwen, trots zijn op wat je kunt en bent. En natuurlijk zichtbaar zijn. Always be closing. Dat het verder nooit om jou gaat, maar altijd om je klant. En welk probleem ga je oplossen voor je klant? Als je dat helder krijgt ben je voor 90% binnen.
CRO – hoe jouw content wél converteert
Hoe je zorgt dat conversie groeit werd ons geleerd door Omar Lovert in een uitdagende en inspirerende sessie. Omar ging samen op zoek naar waar het probleem zit bij een website. Met behulp van vele statistieken werd er van alles geanalyseerd. Tegenwoordig is een website geen visitekaartje meer, maar heeft het een duidelijk doel. Zo is een belangrijke vraag: ‘Waar verliezen we klanten?’. En wat is eigenlijk de bounce rate bij verschillende functionaliteiten? Door middel van a/b tests, maar ook door het testen van verschillende soorten buttons en kleuren kun je veel leren. De psychologische aspecten van shopgedrag van online consumenten is een niet te onderschatten factor. We bespraken een website als piramide. De onderkant van die piramide is simpelweg de technische werking van de website, die heel goed moet zijn. Pas dan kan er aan de rest gewerkt worden. Door simpele wijzigingen aan de technische kant wordt bij veel bedrijven al heel wat conversie verbeterd. Traagheid van een website is killing. En wat dacht je van onhandige dropdown menu’s? In deze super interessante sessie werd verder het oog van de klant vrij letterlijk genomen als middelpunt. Heatmapping, clicks analyse en vele andere vormen van research passeerden de revue. En Google Analytics doet de rest. Wij danken Omar voor zijn wijsheid.
De 60 LinkedIn tips van Dolf Kos
We kregen meer dan 60 gouden tips van onze eigen oprichter en senior digital marketeer Dolf Kos over hoe je jezelf presenteert, je je netwerk slim uitbreidt en hoe je vervolgens goed gevonden wordt op LinkedIn. Door zijn onuitputtelijke bron aan ervaring met LinkedIn weet Dolf precies hoe je je aanwezigheid op LinkedIn versterkt. De do’s en dont’s vlogen ons weer om de oren en ook voor degenen die deze sessie al eens eerder had bijgewoond was er nog heel wat te leren. Leren hoe het moet is één ding, het onthouden is een volgende, maar daadwerkelijk toepassen en blijven volharden is helemaal next level. Gelukkig was er meer dan voldoende mogelijkheid om daarover te discussiëren, zowel tijdens als na de sessie. Uitzending gemist? No problemo. Dolf’s tips komen op regelmatige basis terug in de Inspire & Connect sessies en andere leerzame SMG events. Dus hou ons goed in de smiezen.
Na afloop was het tijd voor de altijd gezellige borrel. De sprekers waren uiteraard in trek als gesprekspartner, maar ook andere partners waren druk in de weer om elkaar en andere bezoekers te leren kennen en verder te helpen. Je kon de #samensterker er zowat boven zien hangen. Al met al was het weer heel geslaagd en gaan we alweer op naar de derde sessie van het jaar in maart. Dat wordt nogal een interessante: Amazon rammelt aan de online deuren in Nederland.
Op naar de volgende Inspire & Connect! Wil je daar ook bij zijn? Bekijk dan de events en meld je aan! Deelname is gratis.
Jeroen Santen
Jeroen is een gepassioneerd verhalenverteller. Hij noemt zichzelf graag ‘praatjesmaker’ en ‘huurwoordenaar’. In zijn dagelijks leven is hij voice over, copywriter en dagvoorzitter. Als partner van Sales Marketing Group schrijft hij blogs over diverse onderwerpen.